Vägmärken

Varningsmärken

  
Används som förvarning av enstaka farthinder med tilläggstavlan "Farthinder". Märket behövs inte om vägen är hastighetsbegränsad till 30 km/h eller är skyltad med Max 30km/tim. Upphöjda eller genomgående gångbanor parallellt med huvudkörbanan utmärks inte som farthinder
 
Finns fartdämpande anordningar eller hastighetsbegränsning till 30km/h eller inom max 30 områden, varnas inte för barn.

Tilläggstavla med texten "Cyklar från båda håll" kan användas vid passage av dubbelriktad cykelbana

Väjningspliktsmärken


Använd understorlek i signalreglerade korsningar. Om signalen är släckt del av dygnet ska normalstor skylt användas. Tilläggstavla med texten "Cyklar från båda håll" kan användas vid passage av dubbelriktad cykelbana.

 
Signalreglerade övergångsställen skyltas bara om de är släckta del av dygnet eller har driftform släckt. Beträffande behov av övergångsställe, se vidare under Vägmarkering. B3 kompletteras generellt med reflexrör (Blå/vitt).

Förbudsmärken


Används ej då gatans geometriska utformning eller vägmarkeringar tydligt visar att det är förbud mot infart. Kan i undantagsfall användas utan LTF för att förtydliga otillåtna körriktningar.

Cykelbanor är i normalfallet dubbelriktade. En enkelriktning av cykelbana kräver lokal trafikföreskrift och ska skyltsättas

Lokalkörbanor är generellt enkelriktade och behöver ingen särskild LTF eller skyltsättning.


Utmärks på båda sidor av gatan om hastighetsbegränsningen börjar eller slutar på sträcka
30 km/tim sträcka intill skola som gäller del av dygnet kan kompletteras med tilläggstavlan

Påbudsmärken


Används inte där gatans geometriska utformning eller vägmarkeringar tydligt visar tillåten färdriktning.

Används inte där gatans geometriska utformning eller vägmarkeringar tydligt visar tillåten färdriktning, se figur nedan.

Överväg trafikdelare i understorlek om märket kan komma att skymma sikten för gående. På mittrefug kan tavlan ersättas av annan tydlig utmärkning som till exempel Fontellare. Bild?

Används inte på trubbiga refuger eller refuger som ligger i linje med körfältet. Vägvisare kan vara ett bättre alternativ, speciellt i cirkulationsplatser. Sätts inte heller upp på signalstolpe där det klart framgår att det är tillåtet att köra på båda sidor om refugen.

I första hand används vägmarkering med symboler i stället för vägmärken. Om en gata övergår i cykelbana kan det vara motiverat med vägmärken. Eftersom cykelbanor i normalfallet är dubbelriktade används inte tilläggstavlan 1.11.24  (dubbelriktad cykel och mopedbana).

Skyltsättning av kollektivtrafikkörfält

Skyltning av kollektivtrafikkörfält

Upplåtet för

Utmärkning

LTF

    1. Spårvagn, buss och cykel (moped klass II)

      Körfält för fordon i linjetrafik

      2. Spårvagn, buss,cykel och taxi (moped klass II)

       

      Körfält för fordon i linjetrafik samt taxi.

       

      Skyltsättning av körfält reserverade för buss

       

      Upplåtet för

      Utmärkning

      LTF

        1. Spårvagn, buss

          Buss får även föras till vänster om påbudsmärke som visar till höger.

            2. Spårvagn, buss

              Fordonstrafik förbjuden gäller ej buss.

              Alt 3 används ensamt eller som komplettering till alt 1.
              Körfälten ska både skyltas och markeras. Cykel och mopedtrafik (klass II) är tillåten om utmärkning sker med bussmärket. Om man inte vill ha cykeltrafik i kollektivkörfältet men sannolikheten att man cyklar där är liten bör utmärkning med bussmärket ändå göras. Detta gäller särskilt om kollektivkörfältet ligger mitt i körbanan. Om kollektivkörfältet är fysiskt avgränsat behövs ingen särskild utmärkning.

              Anvisningsmärken


              Behövs inte på korta gator där det klart framgår för trafikanten att gatan tar slut. Om vändplats saknas kan detta anges på en tilläggstavla:


              Lågfartsväg
              Vid skyltning av så kallad 30-enklaver monteras märket normalt i en fyrkantig skyltbåge. Bredd 400 mm vid placering i sidorefug. Vid annan placering bredd 600 mm.

              Andra trafikanordningar


              Markeringsskärmen för farthinder sätts i rörbåge. Denna är normalt dubbelsidig. Finns båge till vänster om en mittrefug ska denna dock utföras med grå baksida. Blågult stolprör kan i vissa falla ersätta markeringsskärmen på smala gator/vägar.
               
              Används bara där man bedömer att det finns behov av extra utmärkning.

              Blåvitt reflexrör används i mittrefuger under trafikdelartavlan vid gångpassager utan övergångsställe, i övrigt där man bedömer att det finns behov av extra utmärkning. Märke B3 för övergångsställe kompletteras alltid med reflexrör.

              Särskilda skärmar med symboler används vid farthinder inom max-30 områden

              Storlek

              Höjd [mm]

              Bredd [mm]

               

              Båge

              1 092

              314

              rör: 42 x 3,2 mm

              Skärm

              745

              220

              Högreflex

               Bilder på Skärmar med symboler